Ben jij al bekend met de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini?
Deze overtuigingsprincipe kunnen je helpen om van de bezoeker van je webshop een koper te worden. Ofwel bezoekers verleiden tot een conversie.
De zeven overtuigingsprincipes van Cialdini zijn:
Onderstaand lichten we de verschillende principes kort toe.
Schaarste en tijdsdruk zijn twee elementen waarbij bezoekers sneller geneigd zijn om een beslissing te nemen. Beide hebben vaak een positief effect op het conversie percentage.
Voorbeelden van het creëren van schaarste en tijdsdruk:
De bevestiging dat veel mensen iets leuk of goed vinden helpt anderen bij het maken van een beslissing om tot een aankoop over te gaan.
De meest bekende vormen van sociale bevestiging zijn klantbeoordelingen en reviews. Zowel over de webshop als over de producten.
Als je iets kunt weggeven aan een bezoeker zullen deze sneller tot conversie over gaan. De ontvanger voelt zich (onbewust) verplicht om iets terug te doen.
Je zou bijvoorbeeld een 5% kortingsvoucher kunnen geven bij een eerste bestelling of een inschrijving van de nieuwsbrief.
Mensen zijn sneller geneigd iets voor iets of iemand te doen als ze je aardig vinden. Zorg ervoor dat je doelgroep je leuk vindt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je webshop sympathie uitstraalt. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue ("alles voor een glimlach").
Als een expert iets zegt of schrijft dan zijn mensen sneller geneigd om dit te geloven. Mensen hebben vertrouwen in onafhankelijke experts.
Je zou bijvoorbeeld een samenwerking met een expert kunnen hebben die iets zegt over je webshop of product. Maar ook awards en certificeringen dragen bij tot uitstralen van betrouwbaarheid.
Probeer bezoekers te overtuigen in kleine stapjes. Bijvoorbeeld door ze eerst aan te laten melden voor een nieuwsbrief of een actie op social media uit te voeren. Met die kleine stapjes krijgen ze binding en zijn ze ook eerder bereid om je einddoel te behalen (de conversie ofwel de verkoop).
Speel in op het 'wij' gevoel. Zoek de gemeenschappelijke identiteit met je bezoeker.
Wil je meer weten over de zeven geheimen van het overtuigen? Lees dan vooral eens dit boek van Robert Cialdini.