De snelheid van je website is belangrijk voor de bezoeker. Je wilt het liefst een supersnelle website voor de beste gebruikerservaring van de bezoeker. Dit vindt Google ook belangrijk. Dus de snelheid van je website is wel degelijk van belang voor zoekmachines.
Er zijn verschillende tools waarmee je de snelheid van je website kunt testen. Iedere tool heeft zo zijn voor- en nadelen en geeft unieke resultaten.
Onderstaand een aantal tools die je kunt gebruiken om de snelheid van je website te testen.
Waarschijnlijk is Google PageSpeed Insights de meeste bekende tool. Je krijgt een score van 0 tot 100, voor zowel desktop als mobiel. Voor veel webshops is deze score een belangrijke metric. Echter is het best moeilijk om een hoge score te behalen...
Je wilt natuurlijk het liefst een zo hoog mogelijke score. De score is een berekening van verschillende onderdelen waarvan het ene onderdeel meer meetelt dan de andere. Uiteindelijk geeft Google je een mooi overzicht van aanbevelingen.
Doe hier een test met Google PageSpeed Insights
Naast Google PageSpeed Insights gebruiken wij zelf vaak GTMetrix. Een voordeel is dat je een testlocatie kunt selecteren. Hierdoor kun je een server kiezen die het dichts bij het grootste deel van je bezoekers staat.
De maximale score die je bij GTMetrix kunt halen is 100%.
We raden je aan om een gratis account aan te maken. Hiermee kun je namelijk de serverlocatie selecteren en je kunt historische data inzien. Een ander pluspunt is dat je de data van jouw website of webshop kunt vergelijken met die van een concurrent.
Bekijk de website van GTMetrix
De derde tool die we met je willen delen is Uptrends. Een van de tools die Uptrends aanbiedt is de gratis website-snelheidstest. Je kunt bij Uptrends een locatie kiezen en je kunt kiezen voor een desktop of een mobiele test. Je krijgt een rapport met een maximale score van 100 en ook krijg je direct aanbevelingen.
Doe een speedtest met Uptrends
Er zijn ongetwijfeld nog meer goede tools om een speedtest mee te doen, maar deze drie gebruiken wij in ieder geval regelmatig.
Wil je meer weten over tools voor online marketing of wat je kunt verbeteren aan de online marketing voor jouw bedrijf? Neem dan gerust even contact met mij ons op.