Wellicht heel herkenbaar: wekelijks stuur je een nieuwsbrief uit naar je gehele klantenbestand met daarin bijvoorbeeld nieuws, nieuwe producten, aanbiedingen en generieke informatie over jouw webshop. E-mail marketing is nog steeds een van de meest rendabele online marketing kanalen voor webshops. Echter zal niet iedere generieke e-mail al jouw klanten aanspreken. Denk daarom eens na over de mogelijkheid om jouw mailings te personaliseren met e-mail marketing automatisering.
Veel e-mail marketing tools bieden marketing automation aan. Een aantal bekende voorbeelden zijn: Spotler, Copernica, Maileon, Active Campaign en Mailchimp. De meeste van deze pakketten bieden standaard plugins aan voor Magento en Shopware.
Het is enorm krachtig om je e-mails te personaliseren op basis van koopgedrag en interesses van je klanten. Hiervoor zul je wel campagnes moeten bedenken waarmee je data over je klanten gaat verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan een favoriet merk, kleur of productcategorie. Zo krijgt niet iedere klant exact dezelfde generieke content voorgeschoteld, maar juist op basis van persoonlijke interesss.
Hou er wel rekening mee dat je dus data van je klanten moet verzamelen. Én dat je per nieuwsbrief waarschijnlijk meer content nodig hebt om alle klanten te bereiken.
Voor nieuwe klanten kun je een welkomstcampagne opzetten. Hiermee kun je (nieuwe) klanten binden aan jouw product of service. Informeer ze over mogelijke voordelen die ze krijgen door actief je nieuwsbrieven te lezen. Ook kun je ze exclusieve aanbieding geven of stimuleren om meer informatie prijs te geven zodat je ze persoonlijker kunt mailen.
Je hebt ze zelf vast ook wel eens in je inbox: 'Vergeet je niet iets?'. Het is ontzettend effectief om klanten eraan te laten herinneren dat ze nog iets in hun winkelmand hebben zitten. Eigenlijk is de verlaten winkelcampagne een campagne die iedere webshop moet hebben.
Met een gepersonliseerd bericht op een speciale dag voor jouw klant kun je makkelijker de band met je vaste klanten versterken. Je kunt bijvoorbeeld een mailtje sturen op een verjaardag.
In veel e-mail marketing pakketten kun je geautomatiseerde campagnes maken en personlisatie toepassen. Wil je een stap verder gaan met personalisatie, dan is het inzetten van een Customer Data Platform wellicht interessant. Voyado is zo'n platform dat zich volledig richt op retail. Een betrouwbare Nederlandse aanbieder is TritonX.
Voor meer informatie over dit onderwerp kun je altijd contact met ons opnemen: 043 - 711 45 42.