Graag delen we een aantal SEO-tips waarmee je direct aan de slag kunt om de vindbaarheid van je website of webshop in zoekmachines te verbeteren.
Zoekmachine optimalisatie is voor veel mensen overweldigend. Er is zoveel te doen en zoveel te verbeteren. Uiteraard kun je SEO uitbesteden, maar er zijn best een aantal zaken die je zelf kunt doorvoeren als je er de tijd voor neemt. Wat de vindbaarheid in zoekmachines verbeteren gaat niet van vandaag op morgen en kost je tijd en energie.
Met de volgende punten kun je in ieder geval direct zelf aan de slag.
Je meta title is de titel van je pagina die je er zelf aan geeft. De meeste content management systemen vullen deze meta title vanzelf. Daarnaast kun je zelf de meta description aan je pagina toevoegen. Deze omschrijving wordt in de meeste gevallen getoond in de zoekresultaten. Een goede meta description zorgt er voor dat meer mensen op jouw site tussen de zoekresultaten klikken. Dat verhoogt de zogenaamde Click Through Ratio (CTR) en dat is een belangrijke rankingfactor in zoekmachines.
Een goede meta description is duidelijk, beschrijvend en bevat bij voorkeur een call to action. Uit onderzoek is gebleken dat 30% van de webshops niet eens meta descriptions gebruikt!
Interne links zijn verwijzingen/links naar andere pagina's op je website. Dit is iets dat je eenvoudig zelf kunt toepassen. Ook interne links zijn belangrijk voor je vindbaarheid.
Een makkelijke manier om dit toe te passen is om de teksten op je website door te lopen. Kom je woorden tegen die op een logische wijze kunnen doorverwijzen naar een andere pagina, dan link je dit woord naar een andere pagina.
Externe links verkrijgen ofwel linkbuilding is misschien wel het lastigste onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Maar wel een hele belangrijke om goed te scoren in zoekmachines zoals Google en Bing.
Google ziet een backlink van een andere site naar jouw site als een stem voor jouw autoriteit. Maar het is niet makkelijk om andere sites (met hoge autoriteit) naar jou te laten linken. Het kost veel tijd, maar het werkt wel.
Gastbloggen is een van de activiteiten die goed werken om backlinks naar jou site te krijgen. Je schrijft een inhoudelijke gastblog op een andere website en vraagt of je een link naar je eigen site mag plaatsen. Jij krijgt een goede link naar je eigen site en de blog krijgt een inhoudelijk goed artikel. Interessant voor beide partijen dus.
Hetzelfde effect kun je bereiken met het schrijven van een review. Vraag of je bij een site waar je klant bent of mee werkt een review mag schrijven en in de afsluiting je eigen site mag vermelden.
Ook kun je nog altijds links ruilen. Doe dit wel beperkt en wees kritisch met de websites waar je een link mee uitwisselt. Het moet voor een gebruiker van Google logisch zijn dat jij naar deze site linkt en andersom. Probeer er ook op te letten dat de links die je ruilt van websites komen die zelf een hogere autoriteit in Google hebben. Links van sites met een lage autoriteit hebben weinig tot geen toegevoegde waarde.
Tsja, een beetje afgezegd wellicht, maar goede content blijft een van de belangrijkste pijlers voor je vindbaarheid. Less = more geldt dus absoluut niet voor de vindbaarheid van je website of webshop. Zorg voor goede content en onderwerpen die passen bij je website.
Dit is er een die ik vaak nog mis zie gaan en die je makkelijk zelf kunt oppakken. De headings (koppen) zijn de titels op je webpagina. Google kijkt hierna om te bepalen waar je pagina over gaat. Je mag per pagina maar één H1 hebben bijvoorbeeld. Hierin moet het belangrijkste zoekwoord van je pagina terugkomen. Vervolgens dien je een logisch structuur in je overige headings te hebben (ga dus van H1 naar H6, maar naar H2, H3 etc om accenten in je tekst te leggen).
Google kan (nog) niet zien wat er op een afbeelding staat. Daarom kijken zoekmachines in de ALT tag van een afbeelding. Zorg ervoor dat deze aansluit bij je tekst. De zoekmachines weten dan nog beter waar jouw pagina over gaat.
Je hoeft niet alles perfect te doen, maar zorg er voor dat je het beter doet dan je concurrent! En je kunt natuurlijk altijd nog een ervaren specialist inschakelen.
Wil je meer weten over het verbeteren van de vindbaarheid van je website of webshop? Of wil je een gratis quick scan ontvangen? Neem dan gerust even contact met ons op!