Je webshop dient voor een (nieuwe) bezoeker een betrouwbare indruk te maken. Maakt je webshop een onbetrouwbare indruk, dan is dit een echte conversie killer. Je dient er als eigenaar van een webshop dus alles aan te doen om je webshop zo betrouwbaar mogelijk te maken.
Graag delen we een aantal praktische tips met je om dit voor elkaar te krijgen.
Het tonen van een webshop keurmerk is een van de beste manieren om de betrouwbaarheid van je webshop te verhogen.
Er zijn verschillende keurmerken op de markt. Bijvoorbeeld: Trusted Shops, Thuiswinkel Waarborg, Webwinkelkeur of WebShop keurmerk.
Uiteraard moet je aan een aantal voorwaarden voldoen om een webshop keurmerk te mogen tonen op je webshop. Je moet eerst een abonnement afsluiten en aan een aantal voorwaarden voldoen waarmee aangetoond wordt dat je je zaakjes goed op orde hebt.
Het kunnen tonen van een webshop keurmerk verhoogd de betrouwbaarheid van je webshop.
Een beveiligde verbinding via HTTPS is zo geregeld en is zelfs een rankingfactor in Google. Toch komen wij soms nog websites en webshops tegen die geen HTTPS hebben of dit niet goed geconfigureerd hebben.
Mocht je dit nog niet hebben, neem dan even contact op met je hostingpartij om dit zo snel mogelijk inregeld te krijgen.
Het tonen van reviews is ook een goede manier om de betrouwbaarheid van je webshop te verhogen. Vrijwel iedereen kijkt naar de ervaringen van anderen bij het online bestellen van producten en diensten.
Er zijn diverse tools waarmee je onafhankelijk beoordelingen kunt verzamelen. Vergeet hierbij zeker Google My Business niet. Ook Facebook biedt je deze mogelijkheid. Houd je reviews wel in de gaten en reageer op zowel goede als slechte beoordelingen. Dit verhoogt je betrouwbaarheid.
Het tonen van certificeringen en awards is ook een goede manier om de betrouwbaarheid van je webwinkel te verhogen. Dit komt omdat bezoekers certificeringen en awards zien als iets wat door een externe onafhankelijke partij is uitgegeven.
Grote kans dat er in jouw branche enkele certificeringen te behalen zijn. Denk aan ICT Waarborg of bijv. de bekende ISO-keurmerken.
Ook awards zijn er tegenwoordig voldoende. Wat je niet moet doen is zelf maar afwachten of je een keer genomineerd gaat worden. Bij veel awards moet je jezelf opgeven en soms zelfs betalen. Zie het vooral als marketing en goede marketing mag best wat kosten.
Het uitwerken en publiceren van klantcases kan ook goed werken. Dit kan via een uitgeschreven interview, maar ook via bijvoorbeeld een video. Laat vooral de klant aan het woord en zorg dat het oprecht is (dus geen verkapt reclame-item).
Een van de punten die zeker bijdraagt aan een onbetrouwbare indruk is een website die niet of slecht bereikbaar is. Slechte laaddtijden van je webshop zijn een enorme conversie killer. Vooral nieuwe bezoekers zie je niet snel meer terug; die gaan gewoon bij een concurrent shoppen.
Zorg er dus voor dat je gebruik maakt van betrouwbare hosting. Onze vaste hostingpartner is hipex.io.
Dat betrouwbaarheid van je webshop belangrijk is, lijkt ons wel duidelijk. Indien je hulp nodig hebt met het bouwen van het juiste fundament helpen we je graag. Neem gerust even contact met ons op.