Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij iemand jouw product of dienst promoot in ruil voor commissie. Een affiliate (de persoon die reclame maakt) verdient enkel zijn commissie wanneer zijn verwijzing heeft geleid tot een verkoop.
Affiliate marketing is een vorm van online marketing. De affiliates zijn mensen die online actief bepaalde producten of diensten promoten van adverteerders. Meestal via blogs op een website, maar het kan ook prima werken via nieuwsbrieven of social media. Of verzamel webshops.
Het lijkt best wel op content- of influencer marketing. Een belangrijke eigenschap is dat bij affiliate marketing de vergoeding variabel is. Vaak is dit een percentage van het aankoopbedrag. De kosten (of verdiensten) van affiliate marketing zijn dus afhankelijk van de verkoopresultaten. Zodra iemand klikt op links in blogs of nieuwsbrieven en een product of dienst koopt, dan verdient de affiliate een commissie.
In tegenstelling tot reguliere marketing heeft juist de affiliate veel invloed op de advertentie en het bereik daarvan. De adverteerder bepaalt nog altijd voor welk product hij promotie zoekt en welk budget er hiervoor beschikbaar is. Vaak is dit dus een commissie (percentage van de verkoopprijs).
Adverteerders en affiliates kunnen elkaar direct benaderen. Maar er zijn ook gespecialiseerde netwerken. De bekendste netwerk in Nederland zijn Daisycon, Awin en Tradetracker. Door gebruik te maken van een netwerk, koop je als adverteerder vooral gemak. In een netwerk zijn vaak duizenden affiliates aangesloten. Je kunt dan makkelijk nieuwe aansluiten én je hebt een overzicht van al je resultaten. Uiteraard is het gebruik van het netwerk niet gratis en zijn je kosten met een netwerk hoger. Maar naar onze mening krijg je er zoveel gemak voor terug, dat het dit geld zeker waard is.
Wij hebben verschillende klanten mogen helpen met het opstarten van hun affiliate campagnes. Dit betreft vooral retailklanten met een webshop. Die verkopen hun product al online en hebben vaak een productfeed om hun producten via bijvoorbeeld Google Adwords te verkopen. Wij adviseren klanten meestal om met een channel manager als Channable of EffectConnect te werken. Hiermee kun je makkelijk een productfeed opzetten naar een affiliate netwerk.
Binnen zo'n affiliate netwerk tref je verschillende soorten affiliates (publishers) aan. Een aantal voorbeelden:
Zoals je ziet is affiliate marketing heel actief. Als je er mee start, zorg dan ook dat je een actieve rol in neemt in het contact met je publishers. Daar valt op staat alles mee. Wees kritisch op de publishers die je inzet en zoek publishers die je ook daadwerkelijk omzet kunnen opleveren.
Wil je een keer sparren over de inzet van deze vorm van marketing voor jouw bedrijf? Neem dan gerust even contact met ons op!