Woocommerce vs Shopware

Woocommerce vs Shopware: de belangrijkste verschillen

Er zijn veel verschillen tussen webshop applicaties. Denk bijvoorbeeld aan Magento, Shopify, Lightspeed, WooCommerce en Shopware. Iedere applicatie heeft sterke, en minder sterke punten. Welk platform het meest voor jou geschikt is, hangt af van wat jij belangrijk vindt. Twee van ‘s werelds grootste applicaties voor e-commerce zijn WooCommerce en Shopware. Ben je benieuwd naar waar deze twee in uitblinken en wat de belangrijkste verschillen zijn? Wij vertellen je er mee over in dit artikel.

WooCommerce

WooCommerce is een van de populairste webshop applicaties die wereldwijd gebruikt wordt. Van oorsprong is WooCommerce een webshop plugin van WordPress. Deze is inmiddels uitgegroeid tot volwassen applicatie met een enorme community. Je kunt het zo zien: WordPress biedt de basis voor je site, waar WooCommerce e-commerce functies aan toevoegt.

Je kunt WooCommerce gratis downloaden in de WordPress plugin dictionary. Hiermee kun je een prima webshop opzetten. Wil je wat groter en serieuzer bezig met je shop, dan zul je extra ‘premium’ themes/plugins moeten aanschaffen. Verder is WooCommerce een open source systeem. Dit betekent dat de software overal beschikbaar is en je deze gratis van het internet kan halen. Ook kun je daardoor zelf aanpassingen doen in je webshop en deze inrichten zoals je dat zelf graag wilt. De code is openbaar waardoor je zonder beperkingen aanpassingen kunt doen.

Overigens zijn dit niet alleen voordelen. Een van de nadelen van het gebruik van WooCommerce is dat je vaak gebruik dient te maken van plugins. Sommige plugins worden naar verloop van tijd niet meer onderhouden. Hierdoor werkt je shop niet goed meer of is deze niet meer veilig.

Shopware

Shopware is een e-commerce applicatie dat snel marktaandeel aan het winnen. Met name door de komst van Shopware 6. Relatief is Shopware nog een onbekende speler op de Nederlandse e-commerce markt. Het platform vindt zijn oorsprong namelijk in Duitsland, waar het dan ook het meest gebruikte e-commerce systeem is.

Verder is Shopware, net als WooCommerce, een open source systeem. Het platform is met name geschikt voor ondernemers die de focus hebben op marketing en een prettige klantbeleving. Door de flexibiliteit en de mogelijkheden voor webshop eigenaren om zelf aanpassingen aan hun shop te kunnen doen, is Shopware enorm aan het groeien. Met name de visuele mogelijkheden (zogenaamde belevingswerelden) van Shopware zorgen ervoor dat de populariteit flink groeit.

Het marktaandeel van Shopware is momenteel 4.7%, waar WooCommerce het marktaandeel leidt met 36.2%.

Een aantal verschillen tussen WooCommerce en Shopware

Zoals eerder aangegeven, kun je niet zeggen welk platform de ‘beste’ is, maar hangt dit af van wat jij belangrijk vindt. De zaken waar jij op let maken dus het verschil tussen de applicaties. Daarom hebben we een aantal punten voor je op een rijtje gezet om de verschillen goed in kaart te brengen.

Hoeveelheid producten en bezoekers

Beide e-commerce systemen geven aan meer dan 1 miljoen producten te kunnen verhandelen. Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar het toevoegen van producten door de beheerder en het aantal orders dat verwerkt worden. Beide processen dienen snel te verlopen.
Hoewel hosting een belangrijke factor is, kan je applicatie ook het verschil maken. Op dit gebied is Shopware sterker, omdat zij qua capaciteit van grote aantallen meer aankunnen dan WooCommerce.

Content

Hoe belangrijk is storytelling? Hoe ziet je marketing plan eruit? Hoe wil je jouw content vormgeven? Dit zijn belangrijke vragen om over na te denken wanneer je tussen WooCommerce en Shopware kiest. Zoals eerder benoemd, is WooCommerce een plug-in van WordPress, wat van origine een content systeem is. Hierdoor is het maken van pagina’s, blog’s, video’s en SEO instellingen zeer eenvoudig. Ondanks dat WooCommerce hier erg sterk in is, heeft Shopware ook een hele goede content editor, waarbij zij ook erg gericht zijn op ‘mobile first’. Beide platforms zijn erg geschikt voor het eenvoudig creëren van goede content!

Multistores

Heb je de ambitie om meerdere stores in één backend te beheren, dan is dit een belangrijk punt om naar te kijken. Shopware heeft een standaard optie om multi-stores aan te maken, op zowel hoofd-, sub-, als taalniveau. Bij WooCommerce is dit niet standaard mogelijk. Wel kun je met een plug-in meertalige pagina’s opzetten. Omdat het bij Shopware out-of-the-box zit inbegrepen, is het gebruik van multi-stores bij Shopware eenvoudiger.

Gebruiksvriendelijkheid

Shopware 6 heeft een heel gebruiksvriendelijk en gemakkelijk te bedienen beheerpaneel. Hierdoor is het eenvoudig om je webshop en catalogus te onderhouden. Het dashboard van WooCommerce is eveneens eenvoudig en bevat niet teveel opties om te begrijpen. Beide platformen worden gezien als erg gebruiksvriendelijk. Ben je op beiden nieuw, dan zal het systeem van Shopware wellicht ‘logischer’ aanvoelen. Wel zul je als je bekend bent met WordPress, weer eenvoudiger met WooCommerce aan de slag kunnen..

Beschikbare Plug-ins

Gekeken naar plug-ins kunnen we direct vaststellen dat WooCommerce er een stuk meer beschikbaar heeft! Zo kan iedereen binnen WooCommerce plug-ins ontwikkelen waardoor er veel (gratis) plug-ins beschikbaar zijn. Shopware is wat minder populair dan WooCommerce. Hierdoor laten sommige functies wat langer op zich wachten.

Kosten

In principe is WooCommerce gratis, waarbij je betaald voor de plug-ins die je gebruikt. De open source versie van Shopware is eveneens gratis, maar er zijn ook andere betaalde versies beschikbaar. Kortom, de functionaliteiten die je nodig hebt, bepalen hoe hoog de kosten oplopen. Over het algemeen wordt WooCommerce gezien als de meest betaalbare optie.

Conclusie?

De één zal WooCommerce een ‘beter’ platform vinden, de ander Shopware. Mocht je een keuze willen maken tussen de twee, is belangrijk om meerdere criteria mee te nemen in je overweging. Het is vooral van belang te kijken naar welke functies jij nodig hebt, die bepalen uiteindelijk je doorslaggevende oordeel!

Wij bij Websignaal zijn 'fan' van Shopware. We zijn daarom ook officieel Shopware partner geworden. Voorbeelden van door ons ontwikkelde Shopware shops zijn onder andere: Ellen Truijen, Droogbloemenbestellen, Tegeldeal en Sparks Online.

Hosting van je CMS

Belangrijk om te weten is dat je zodra je gekozen hebt voor een CMS, je hierbij passende hosting moet zoeken. De hosting van je webshop bepaald namelijk grotendeels de snelheid, security en andere performance factoren van je webshop! Wij hebben onze hosting ondergebracht bij Hypernode.

Mocht je verder nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!